Tandem vs semiremorcă

După despărțea de Bilibio din urmă cu doi ani jumate, am avut norocul să dau numai de tandemuri. Care-mi urmăriți pagina știți că plecasem la transport mobilă pentru o scurtă perioadă de aproximativ 6 luni și aveam tot un tandem. Era primul tandem ce-l conduceam după vreo 13 ani, primul fiind prin 2009, un Renault Magnum de vreo 420 de cai și schimbător manual.

Apoi am aterizat la Serima și tot de tandem m-am lovit. Faimosul MAN ce l-am schimbat în august cu Daffy DAF. La început aveam aceeași părere ca și a voastră despre tandem, nu-mi plăcea, mi se părea ciudat, lung și orice rampă însemna să decuplez remorca. De ce tandem? Serima transporta în general marfă voluminoasă sau “pufuleți ” cum le mai spunem.

De obicei transport componente pentru mașinile de cafea Delonghi sau bobinele pluriball, acele folii cu bule de aer. Foarte rar încărcăm greutate deoarece este greu de separat. Spre exemplu acum am un tandem în forma 9.6m și remorcă 6m spațiu util. Greutatea pe care o pot pune pe camion este de 13,5 tone iar pe remorca de 6m este tot de 13 tone. Spre exemplu îmi dă mari bătăi de cap când încarc placaj deoarece trebuie sa incarc 3 pachete pe camion și unul pe remorcă ieșind din greutate pe camion cu vreo 2 tone. Ca și idee, un cap tractor și-o semiremorca cântăresc aproximativ 14 tone, un tandem urca la 18,5 tone. În schimb tandemul este perfect pentru marfa ușoară dar voluminoasă, putând incărca 38 de paleți față de 33 sau 34 la o semiremorca. Eu personal preferam configurația MAN-ului, adică 7,80m cu 7,80m.

Este măsură perfecta pentru mine deoarece te poți învârti în orice loc strâmt, greutatea se distribuie egal între camion și remorcă și nu ai spatele foarte lung. Configurarea de la DAF este una dintre cele mai “pretențioase” și cel mai greu de manevrat, mai ales la început, până îți intri în mână. În primul rând spațiul de manevră, să-l întorci ai nevoie de mai mult spațiu ca la o semiremorcă din cauza camionului de 12m și-n spate ai și remorca de 6m. Șasiul alungit îți dă impresia că va lua cu el orice gard sau perete la orice virare. Și chiar trebuie să fii atent la partea asta.

Distribuirea greutății la încărcările cu tonaj dă destulă bătaie de cap mai ales dacă paleții nu pot fi împărțiți datorită spațiului redus din remorcă. Apropo, eu pot încărca 23 de paleți pe camion și 15 în remorcă. Pe când la MAN puteam încărca 19 și 19. Partea pozitivă a DAF-ului este că am pasajul la mijloc. Pasaj ce mă scutește de multe decuplari. Chiar este util, deschizând ușile pe mijloc și făcând pasajul dintre camion și remorcă devin un fel de semiremorca.

După toate ăstea, sincer prefer tandemul. În primul rând tandemul este mult mai stabil pe șosea, o aderență mult mai bună și suspensii mult mai bune față de un cap tractor. Manevrele de băgat într-o rampă sunt mai ușoare față de o semiremorca deoarece “se rupe” de la jumătate și ai o vizibilitate mai bună deoarece nu mai ai colțul remorcii ce-ți blochează vizibilitatea, curbele le iei mult mai bine cu tandemul deoarece remorcă urmează oarecum traiectoria camionului. Într-un fel mă pot declara fan tandem cu toate că majoritatea aveți o părere proastă despre ele. Asta până le încercați.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Articole relevante

September 2, 2022

Lipsa de șoferi afectează și țările est-europene, care sunt nevoite să îmbunătățească condițiile de plată…

citeste articolul

September 2, 2022

Cu toții le vedem zilnic prin depozite, porturi, fabrici, șantiere și chiar prinse de spatele…

citeste articolul

August 20, 2022

Roadpol a comunicat bilanțul ultimelor doua controale Truck&Bus efectuate în 19 țări europene, inclusiv România.…

citeste articolul