Șoferii de camion și preconcepțiile greșite

Majoritatea au o preconcepție greșită asupra șoferilor de camion și a meseriei noastre. Dese ori suntem catalogați greșit fără a cunoaște cu adevărat omul din spatele volanului sau ce implică meseria asta. Pe de-o parte ar fi fost benefică o campanie de promovare a acestei meserii sa înțeleagă majoritatea problemele cu care ne confruntăm zi de zi dar pe de altă parte am contribuit și noi sau unii dintre noi prin comportamentul din trafic sau parcări și ca o încercare de scuză, pădure fără uscăciuni nu există. Dar hai sa vedem cinci exemple de preconcepții greșite :

1) Oricine poate conduce un camion.

Practic da, oricine poate conduce un camion după ce a plătit între 4000 și 6000 lei școala, apoi a urmat între 6 și 8 luni de zile școala de șoferi și a trecut cu brio prin toate examenele, inclusiv pentru atestat marfă. Dar după cum am mai spus-o în nenumărate rânduri, meseria asta de șofer profesionist, în special transportul internațional intracomunitar, nu este pentru toată lumea. Plecați de lângă familii cu lunile și locuind pe tot parcursul perioadei de muncă într-o cabină de patru metri pătrați, gătind și mâncând la roata camionului și multe altele, sunt condiții nerecomandate celor mai sensibili din fire.

2) Toți șoferii de camion sunt bărbați.

Lumea camioanelor este cunoscută ca o lume a bărbaților datorită condițiilor mai speciale de muncă dar în ultimii ani prezența feminină se face tot mai simțită printre noi. Căutând câteva statistici, femeile reprezintă 7% din totalul șoferilor profesioniști din țara noastră,  cifră în creștere de la an la an.

3) Șoferii de camion nu sunt disciplinați în trafic.

Ce ar trebui sa știe majoritatea este că un șofer de camion este obligat să-și reînnoiască atestatul de marfă la fiecare 5 ani. Un curs de 36 de ore ce implică printre altele și siguranța pe drumurile publice iar la final se dă un examen. O preconcepție total greșită din partea multora deoarece camioanele sunt implicate în mai puțin de 4% dintre accidentele rutiere. Restul ați ghicit, sunt șoferii “amatori”.

4) Șoferii de camion “e proști “

Una dintre etichetele puse șoferilor de camion este cea de needucați sau necultivati din punct de vedere intelectual. O etichetă total greșită pusă pe nedrept de majoritatea dintre voi. Desigur, nu suntem Einstein, eu cu siguranță nu sunt,  dar majoritatea au diplome de bacalaureat și/ sau mulți au renunța la locuri de muncă precum poliția, muncă la birouri, etc pentru a deveni șoferi de camion.

5) Stăm doar pe scaun și conducem.

Cred că asta-i una dintre preconcepțiile ce le urăsc cel mai mult. Când cineva îți spune că nu faci nimic toată ziua, doar stai în fund și conduci. Un șofer de camion muncește într-o medie între 12 și 15 ore pe zi. În 3 zile deja depășește numărul de ore ce-l faci tu într-o săptămână muncind într-o fabrica sau într-un birou. A fi șofer de camion nu implică doar condusul, pe lângă asta mai sunt și operațiunile de incarcare/descărcare, asigurarea mărfii, acte, planificarea rutei, respectarea Regulamentului 561, cunoașterea legilor din fiecare țară și multe altele. A fi șofer de camion nu înseamnă doar condusul propriu-zis.

Preconcepțiile și etichetele puse șoferilor de camion și a transportului de mărfuri în general sunt deseori greșite. Fiecare cabină de camion are povestea ei, o poveste fericită sau tristă. Fiecare șofer are un motiv diferit pentru care stă plecat cu lunile prin Europa dar toți vrem același lucru : să ne întoarcem sănătoși acasă pentru că și pe noi ne așteaptă cineva drag.

4 comments

  1. Salut. E evident ca nu e pentru oricine “sportul” asta. Daca esti genul de om care vede doar negru si la ce-a mai mica problema pica cerul pe el si e cea mai mare victima sau nu te-ai desprins de fusta mamei,atunci mai bine faci alt job. Fara a mai aminti faptul ca e nevoie de acel ceva cand vine vorba de condus. ( daca iti ploua in gura la volan, sigur vei face victime sau pagube). Nu s-a nascut nimeni invatat si n-a iesit nimeni din muma-sa calare pe camion; dar e nevoie de un anumit tip de atitudine pentru a te apropia de asa ceva. Soferul e de multe ori si navigator, si cartograf (descoperi noi moduri de ajunge pe la anumite firme 🤣) ,dar si dispecer, mediator de conflicte si multe altele. Asa ca, in cazul in care la capitolul “problem solving” si flexibilitate ai carente, se recomamda calduros un alt domeniu de activitate. Soferii pot si si curati si prietenosi si profesionisti, dar evident ca sunt si uscaturi in padurea asta. Cariera de sofer e un maraton, nu un sprint; acumulezi mereu noutati si te formezi in ritmul tau. Hai, va pupa Mandea; drumuri bune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Articole relevante

September 2, 2022

Lipsa de șoferi afectează și țările est-europene, care sunt nevoite să îmbunătățească condițiile de plată…

citeste articolul

September 2, 2022

Cu toții le vedem zilnic prin depozite, porturi, fabrici, șantiere și chiar prinse de spatele…

citeste articolul

August 20, 2022

Roadpol a comunicat bilanțul ultimelor doua controale Truck&Bus efectuate în 19 țări europene, inclusiv România.…

citeste articolul