Istoria stivuitorului

Cu toții le vedem zilnic prin depozite, porturi, fabrici, șantiere și chiar prinse de spatele remorcilor, stivuitoarele au o istorie destul de lungă deoarece primul model a fost conceput în urmă cu 120 de ani.

Stivuitoarele au avut un impact considerabil asupra spațiului de manipulare a materialelor. La mijlocul secolului al XIX-lea, producția industrială a crescut rapid. În consecință, a fost nevoie de mecanisme mai rapide, mai sigure și mai eficiente pentru mutarea materialelor. Pentru a satisface aceste cerințe, inventatorii au creat primele cărucioare cu propulsie manuală destinate fabricilor.

Căruciorulcu scripeți a fost un precursor al stivuitoarelor moderne

Cărucioarele erau destul de rudimentare, fiind construite dintr-un sistem de scripeți cu o manivelă fixată pe cadru, căruciorul le permitea lucrătorilor să ridice obiecte grele, cum ar fi sacii de cereale și bidoanele de lapte la 1,5m înălțime. Aceste cărucioare, care au fost modificate continuu, s-au dovedit utile în special pentru industrii precum cea chimică, gaze și agricultură. În anul 1867 a fost înregistrat primul brevet pentru un dispozitiv care putea ridica și transporta materiale.

Ilustrații din brevetul pentru primul stivuitor cu lift portabil, un precursor al catargului stivuitorului

Dispozitivul era simplu și putea fi atașat la orice cărucior. Cu această invenție, lucrătorii puteau acum să mute materialele orizontal fără a fi nevoiți să le ridice fizic mai întâi. Douăzeci de ani mai târziu, în 1887, a avut loc următoarea invenție . Numit „lift portabil”, a fost o încercare de a îmbunătăți modelul anterior din 1867.

Constă într-un mecanism tip lift care ridica o marfa pe verticală dar doar câțiva centimetri. Aceste lifturi mobile simple au pus bazele stivuitorului modern, așa cum îl știm noi. Până la începutul secolului al XX-lea, companiile feroviare foloseau deja de ceva timp cărucioarele de bagaje pe patru roți. Dar abia în 1906 aceste cărucioare au devenit motorizate. Atunci a fost momentul în care Pennsylvania Railroad a adăugat o baterie la căruciorul lor în Gara Altoona.

Un cărucior cu platformă electric timpuriu folosit în gările de cale ferată

Această invenție a ajuns să fie cunoscută drept primul cărucior industrial cu motor din lume. Era un cărucior cu motor electric timpuriu folosit în gările de cale ferată Și, important, a marcat și începutul tranziției de la cărucioarele manuale cu sisteme de scripeți la cele cu motor. Mai târziu, în 1909, a apărut primul stivuitor industrial din oțel. Prin combinarea unui cadru din oțel cu mecanisme de ridicare verticale și orizontale, muncitorii puteau face față sarcinilor semnificativ mai grele. Această invenție a provocat, de asemenea, o creștere a popularității și implementarea rapidă a acestor stivuitoare în diverse industrii. Apoi, în 1913, a apărut o nouă invenție care avea să schimbe în cele din urmă stivuitoarele pentru totdeauna: stivuitorul hidraulic . Din păcate, limitările de producție de la acea vreme le-au împiedicat să fie adoptate pe scară largă până la câteva decenii mai târziu. Cu fiecare dintre aceste inovații, acele cărucioare rudimentare începeau să ia forma stivuitorului modern. Primul Război Mondial a dat un impuls suplimentar noii tehnologii pentru stivuitoare. În primul rând, marile contracte de război guvernamentale au dus la nevoia de mai multă forță de muncă în fabrici. Dar, în același timp, a provocat o lipsă acută de forță de muncă. Acești factori au determinat fabricile să solicite mijloace mai eficiente de transport de mărfuri și materii prime, care necesită mai puțină muncă manuală. În cele din urmă, acest lucru a condus la inventarea diferitelor tipuri de mașini de manipulare a materialelor . O astfel de invenție a fost stivuitorul electric.

Stivuitorul electric de manipulare a bombelor lui Baker-Raulang, circa 1915

Dezvoltat pentru prima dată de compania Baker-Raulang în jurul anului 1915, a fost proiectat ca o macara de manipulare a bombelor. Deși nu este încă un stivuitor cu furcă, această dezvoltare a ajutat în cele din urmă la deschiderea drumului pentru stivuitoarele cu care suntem familiarizați astăzi. În perioada dintre Primul și Al Doilea Război Mondial designul stivuitorul a suferit mai multe modificări. În primul rând, Eugene Clark de la Clark Material Handling Company din Kentucky a dezvoltat primul stivuitor contrabalansat în 1917, numit „Trucktractor”. Deși astăzi este adesea menționat ca primul stivuitor, de fapt nu avea furci.

Primul stivuitor Clark

Deoarece Clark producea osii de camioane grele la acea vreme, Trucktractorul a fost dezvoltat inițial pentru a muta materialele grele în cadrul fabricii sale. Dar în curând, vizitatorii fabricii lor au început să solicite variații ale modelului pentru uz propriu. Și în aproximativ doi ani, Clark a început să exporte pe piețele externe. În această perioadă, a existat și o cerere pentru o modalitate de a stivui materiale unul peste altul și depozitele erau dornice să depoziteze mai mult material în mai puțin spațiu, ceea ce le-a permis să economisească bani.

Acest lucru a condus la Yale să inventeze primul stivuitor electric cu furci și catarg în 1923. În ceea ce privește designul, semăna cu stivuitoarele moderne. Și, ca atare, ar putea fi considerat în mod corespunzător primul stivuitor. Stivuitorul funcționa folosind un sistem tip cric și pinioane.Aceasta a fost o descoperire în sensul că catargul stivuitorului putea fi ridicat peste înălțimea lui pentru prima dată. Și, în consecință, depozitele ar putea profita de spațiul vertical prin stivuirea dublă a încărcăturilor. Un an mai târziu, în 1924, Clark a contribuit la un alt progres major în tehnologia stivuitoarelor. Acesta a fost stivuitorul Duat, care a devenit primul stivuitor cu combustie internă.

Motostivuitorul Clark Duat

Standardizarea paleților

În timp ce designul stivuitoarelor din anii 1920 a fost revoluționar, a rămas o limitare semnificativă a utilității lor: nu existau dimensiuni standard de paleți.

Din această cauză, paleții erau adesea fie prea mici, fie prea mari pentru a fi manipulați cu furci. Până la sfârșitul anilor 1930, inginerii au rezolvat această problemă prin standardizarea paleților.

De fapt, numai după ce au uniformizat dimensiunile paleților stivuitoarele au devenit cu adevărat folositoare. Deoarece stivuitoarele erau acum proiectate pentru a transporta paleți, întregul proces de depozitare a fost simplificat.

Nu numai că paleții ar putea transporta mai multă greutate, dar operatorii i-ar putea stivui mai ușor. Acum, acest lucru ridică întrebarea: cine a inventat paletul? Primul brevet a fost depus de Howard T. Hallowell și aprobat în 1924. Denumită „platformă de stivuitor”, designul simplu al lui Hallowell a constat din scânduri atașate la două bare de sprijin.

Primul palet patentat, văzut dintr-o vedere de sus

Această invenție a permis stivuitoarelor să poată ridica paleții de pe podea. Dar nu permitea stivuirea paleților unul peste altul. Paletul modern a fost inventat de George G. Raymond , fondatorul Raymond Handling Concepts Corporation. Brevetul său din 1939 era pentru un design numit „palet cu două fețe”.

Designul paletului cu două fețe al lui George Raymond, care a devenit paletul modern

Acest concept a constat dintr-o față superioară robustă pentru a susține sarcina și o față inferioară pentru a se sprijini pe sarcina de dedesubt. Și acest design a permis depozitelor să depoziteze și mai multe materiale în aceeași cantitate de spațiu prin stivuire dublă. În anii următori, stivuitoarele au fost aduse mai multe îmbunătățiri. De exemplu, inginerii au scurtat ampatamentul pentru a face stivuitoarele mai manevrabile.

Un stivuitor Yale din 1926 cu un ampatament scurt, unul dintre modurile în care producătorii au experimentat cu stivuitoare între Primul și al doilea război mondial

Pentru a realiza acest lucru, proiectanții au mutat compartimentul operatorului în centrul camionului și bateria departe de punct de sprijin. Acest lucru a permis o mai bună contrabalansare pentru a menține stabilitatea în ciuda ampatamentului mai scurt. În aceeași perioadă a fost adăugată și o funcție de înclinare, fie înapoi, fie înainte.

Un design timpuriu de stivuitor cu un catarg basculant

Acest lucru a permis operatorilor să aibă un control mai bun asupra sarcinilor lor.

Alte experimente au inclus înlocuirea angrenajelor cu sisteme hidraulice și schimbarea de la îmbinări cu șuruburi la îmbinări sudate pentru a crește rezistența. În anii 1940, stivuitoarele arătau aproape de ceea ce arată astăzi. Și au devenit și mai populare în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Odată cu o creștere masivă a nevoii de manipulare a încărcăturii, companiile aveau nevoie de stivuitoare care să poată funcționa pentru o tură completă de lucru. Drept urmare, producătorii au început să experimenteze cu diferite tipuri de combustibil. Istoria timpurie prin anii 1940 a prezentat stivuitoare cu diverse motoare hibride benzină-electrice. Apoi, în 1942, Clark a introdus primul lor stivuitor alimentat de baterii, numit „Carloader”.

Un Clark Carloader electric, care a fost utilizat pe scară largă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial

Acest stivuitor a fost proiectat pentru a putea finaliza o tură completă de lucru cu o singură încărcare. Câțiva ani mai târziu, în 1947, au fost introduse primele stivuitoare cu motor diesel. Și această dezvoltare a crescut semnificativ puterea și capacitatea de ridicare a stivuitoarelor.

Depozitarea verticală

Cererea de modalități de creștere a eficienței depozitării s-a accelerat în anii de după cel de-al Doilea Război Mondial. Una dintre strategiile cheie pentru aceasta a fost extinderea pe verticală, spre deosebire de exterior. Procedând astfel, depozitele ar putea folosi mai bine spațiul disponibil și ar putea economisi bani în acest proces.

Dar, pe măsură ce culoarele mai subțiri și tavanele mai înalte au fost introduse, stivuitoarele trebuiau să devină mai înguste și mai ușor de manevrat. În anii 1940, stivuitorul era încă mare și greoi de operat. Drept urmare, au avut nevoie de mult spațiu pentru manevrabilitate. Apoi, în 1954, a avut loc o descoperire majoră când compania britanică Lansing Bagnall a dezvoltat primul stivuitor electric cu culoar îngust.

Un stivuitor electric timpuriu pentru culoar îngust

Acest stivuitor putea fi manevrat în spații înguste ridicând, de asemenea, pana la 15m în aer paleții.

Și de atunci, producătorii au experimentat cu numeroase modele de stivuitoare cu culoar îngust pentru a ține pasul cu schimbările și modernizările din depozite. Până în anii 1960, capacitățile crescute de înălțime de ridicare ale stivuitoarelor au fost însoțite de preocupări legate de siguranță.

Căderea obiectelor de la înălțimi de până la 50 de picioare ar putea răni grav operatorii. Ca urmare, măsurile de siguranță pentru șoferii de stivuitoare au căpătat mai multă importanță. O inovație cheie în acest domeniu a fost introducerea apărătoarelor de plafon și a spătarelor de încărcare.

Un stivuitor prevăzut cu o protecție deasupra capului pentru a proteja operatorul

Acum, operatorii puteau fi protejați atât de căderea paleților, cât și de răsturnări. Trecând în anii 1980, producătorii au început să acorde prioritate designurilor ergonomice și sistemelor de siguranță. Acestea au fost menite să sporească confortul operatorului, siguranța și eficiența. De asemenea, controlul emisiilor a început să prindă contur începând cu anii 1980. Până în 1999, Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a introdus sistemul Tier pentru a limita emisiile motorului. Odată cu avansarea tehnologiei controlul emisiilor au inclus îmbunătățiri ale designului și încărcării bateriilor. Acestea au permis stivuitoarelor electrice să concureze cu modelele cu ardere internă fără a emite gaze periculoase. Mecanismele de stabilitate a sarcinii au fost dezvoltate și în anii 1990 pentru a preveni răsturnarea vehiculelor. De exemplu, Toyota a implementat sistemul său de stabilitate activă (SAS) și controlul activ al catargului în 1999. Aceste mecanisme pot detecta instabilitatea și limita funcțiile pentru a menține stabil stivuitorul.

Și aici închei istoria stivuitoarelor și a paleților și cum au apărut ele.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Articole relevante

September 2, 2022

Lipsa de șoferi afectează și țările est-europene, care sunt nevoite să îmbunătățească condițiile de plată…

citeste articolul

August 20, 2022

Roadpol a comunicat bilanțul ultimelor doua controale Truck&Bus efectuate în 19 țări europene, inclusiv România.…

citeste articolul

June 22, 2022

Mereu vedem concursuri de camioane în care se votează "Camionul Anului " sau " Camionul…

citeste articolul